Breukelen,
23
juni
2016
|
15:40
Europe/Amsterdam

'Marketeers moeten meer leiderschap tonen'

Henry Robben, hoogleraar Marketing Nyenrode, lanceert boek ‘Marketing met Ballen’

Marketing is te veel communicatie geworden. Marketeers moeten meer leiderschap tonen. Dat stellen prof. dr. Henry Robben, hoogleraar Marketing Nyenrode Business Universiteit, en prof. dr. Rudy Moenaert in hun nieuwe boek Marketing met Ballen – De negen bouwstenen voor jouw persoonlijke businessmodel. De boeklancering vindt op donderdag 30 juni plaats bij Nyenrode Business Universiteit. Het is het eerste marketingboek dat zich niet richt op marketing voor de organisatie, maar op de eigenschappen van de marketeer zelf.

‘Marketeers laten te weinig zien wat hun vak bijdraagt aan de organisatie,’ zegt Robben. Wereldwijd wordt slechts 0,4% van de bestuursfuncties vervuld door Chief Marketing Officers (CMO’s). En dat terwijl bedrijven met een CMO in het bestuur vaak winstgevender zijn dan andere bedrijven. Robben heeft daarover wel een hypothese: ‘Bedrijven met een CMO in hun board denken anders na over markten en hoe die te benaderen. Maar helaas denken veel bedrijven dat marketing een hoge kostenpost is, terwijl het echt een noodzakelijke competentie is.’

Veel bedrijven zijn vooral gericht op het efficiënter maken van hun eigen processen en niet op de effectiviteit daarvan. Robben: ‘De waarde voor de klant is juist het belangrijkste. Als je dit op de juiste manier inzet, creëer je meerwaarde voor je bedrijf.’ Omdat steeds meer bedrijven marketing als communicatie zien, is het gevolg dat er veel eenrichtingsverkeer plaatsvindt en bedrijven zich onderling te weinig onderscheiden in de markt. Organisaties zijn echter veel meer gebaat bij marketeers die meedenken om welke redenen klanten bij hun bedrijf moeten kopen. Robben: ‘Een marketeer luistert naar de klant en voert niet alleen door wat in de organisatie is bedacht.’

De marketeer centraal
Het is belangrijk dat marketeers aan zichzelf blijven werken, omdat zij dan meerwaarde toevoegen aan hun organisatie. Het boek beschrijft daarom drie grote pijlers binnen het OMR-denkraam: ontdekken, managen en respect. Robben: ‘Een marketeer moet passie voor zijn werk hebben. Hij moet nieuwsgierig zijn naar de klant en naar zijn omgeving. Wat gebeurt er in de wereld? Gebruik ook je verbeelding om oplossingen aan te dragen en wees daarbij niet steriel in je gedachten.’

Bij het managementdeel draait het om visie: ‘Waar gaan we naartoe en waar zou de klant heen moeten? Analyseer, neem beslissingen en voer deze ook uit. Nu blijft het vaak bij plannen maken zonder dat deze worden uitgevoerd.’

Het laatste deel van het OMR-denkraam bestaat uit respecteren. Robben: ‘Marketing en dus ook de marketeer moet authentiek zijn. Laat zien waarvoor je staat, maar toon ook integriteit. Je moet beloven wat je kan doen en doen wat je belooft. Daarin zit de balans tussen de waarde voor de klant en de waarde voor de organisatie.’

Boeklancering en award-uitreiking
Op donderdag 30 juni vindt de boekpresentatie Marketing met Ballen plaats. Tijdens de presentatie reiken de auteurs ook een award uit voor een marketeer die binnen zijn bedrijf echt lef heeft getoond. De winnaar wordt gekozen op basis van zijn of haar visie, beslissingsbereidheid en lef om het plan daadwerkelijk uit te voeren. Aanvullende criteria is dat de uitvoering van het plan een meerwaarde biedt aan zowel de organisatie als aan de maatschappij. Robben: ‘We willen ook gelijk stemmen winnen voor de award van volgend jaar, want vanaf nu willen wij de award jaarlijks uitreiken aan de marketeer die het meeste lef heeft getoond.’

Henry Robben (1960) is professor op het gebied van marketing bij Nyenrode Business Universiteit. Hij onderzoekt strategische marketing, innovatieve marketing en productontwikkelingen. Samen met prof. dr. Rudy Moenaert, hoogleraar strategische marketing aan de TIAS School for Business and Society.

 

 

Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws