Breukelen,
04
april
2017

Initiatief biedt solide start voor sociale ondernemers

Samenwerking Eigen Werk, gemeente Amsterdam, Impact Hub en Sociale Leergang Nyenrode

Samenvatting

Donderdag 23 maart 2017 vond de finale plaats van het programma 'De Uitdaging'. Hierin zijn negen sociale firma’s zes maanden lang begeleid in het opstarten van hun onderneming. Het profiel van een sociale firma is dat de activiteiten worden uitgevoerd met werknemers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het programma is een samenwerkingsverband tussen Eigen Werk (onderdeel van gemeente Amsterdam), Impact Hub en Leergang Sociaal Ondernemen van Nyenrode Business Universiteit.

De ondernemers gaven met het programma ‘De Uitdaging’ vanaf najaar 2016 hun startende sociale firma’s een flinke boost. Het resultaat daarvan presenteerden de deelnemers in een businessplan in de finale van het programma. Een expertpanel gaf vervolgens een reactie op de pitches: Henk Kievit, Head of Faculty van Nyenrode, Aike Hoekstra, Manager Sustainability bij PwC, Doesje Fransen, Senior Advisor bij Start Foundation, Maarten de Jong, Managing Director van OnePlanetCrowd en intiatiefnemer Frans Heessels, teammanager Eigen Werk van de Gemeente Amsterdam.

De ondernemers werden ondervraagd door het expert panel en kregen nuttige feedback. Er werden vragen gesteld over hoeveel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt je in dienst kan nemen en hoe je verder kan opschalen in de toekomst. Wat zijn bijvoorbeeld de kansen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, na de begeleiding en ontwikkeling bij de sociale onderneming? Is er binnen de onderneming al nagedacht over waar het bedrijf zou moeten staan over drie jaar? Daarnaast werden er vanuit het expertpanel adviezen gegeven over funding.

Aanwezigen in de zaal werd gevraagd om een reactie of tip vanuit hun expertise te geven. Alles draaide erom de sociaal ondernemers en hun social businesses een solide start te geven.

De tweede editie van De Uitdaging gaat vermoedelijk in het najaar van start.

Over Leergang Sociaal Ondernemen
In de Leergang Sociaal Ondernemen wordt de groep instrumentarium aangereikt voor effectief ondernemerschap. Organisaties worden onder de loep genomen vanuit een bedrijfskundig oogpunt. Nieuwe inzichten leiden tot aanscherpen of resetten van doelstellingen. Het stellen van de juiste, relevante vragen wordt bovendien gestimuleerd door inspirerende gastsprekers uit het bedrijfsleven. Na de leergang heeft de ondernemer de bagage om vervolgstappen te zetten met het bedrijf.

Op de foto vlnr: Judith de Vries (Huiskamer van Rembrandt) – Yvon den Biesen (Tante Tosti) Nynke Coenraadt (Do Good Travel) – Bas Merkx (Boodschappenservice Lokaal & Sociaal) – Pien ter Hoeven (Start met Happen) – Philine Zinniqc Bergmann (Atelier Phi) – Berend van Hattum (Repro De Derde Schinkel) – Tine Bakia (Baking Power). Ondernemer nummer 9 is Rosalie van Baarsen, zij had die dag een evenement vanuit haar start up Bijlmer Bajes Events.

Contactpersoon
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws