Breukelen,
07
april
2017
|
09:40
Europe/Amsterdam

Hoe vergroot je de impact van sociale ondernemers?

Nyenrode verbindt support-programma’s voor ‘purpose driven businesses’ tijdens Round Table

Samenvatting

Opleiders en accelerators voor sociale ondernemers maken verschillende keuzes over de manier waarop ze ondersteuning bieden en training geven. Nyenrode Business Universiteit heeft om die reden de Round Table Impact Programs georganiseerd. Begin dit jaar deelden tijdens de Round Table verschillende initiatieven hun ervaringen om van elkaar te leren en daadwerkelijk een duurzame impact te maken.

Nyenrode als facilitator
De initiatiefnemers van dit project zijn prof. dr. André Nijhof, hoogleraar Sustainable Business & Stewardship, en Maike van Dijk-de Groot, onderzoeker en PhD-kandidaat voor de Center for Entrepreneurship, Governance and Stewardship van Nyenrode. ‘We merken dat er vele organisaties zijn die zich richten op support-programma’s voor sociale ondernemingen. Allen maken ze hun eigen keuzes over hoe deze programma’s in te richten en bouwen ze ervaring op over wat wel en niet goed werkt voor sociale ondernemers’, vertelt André. ‘Daarom zoeken zij een plaats waar initiatieven worden verzameld en waar ze contacten kunnen leggen. Een plaats waar men leert van elkaar.’

‘Nyenrode vertolkt wat dat betreft graag de rol van facilitator’, vult Maike aan. ‘We zijn een business-universiteit voor en door ondernemingen, inclusief sociale ondernemers. De Round Table geeft deelnemers de mogelijkheid om het verschil te maken door te leren van elkaar. Initiatieven worden verzameld, eventueel interessante contacten worden gelegd. Ik noem het een sharing experience.’

Veranderen van spelregels
In diverse pitches konden opleiders en accelerators hun best practices delen. Hier kwam naar voren dat onderlinge doelen en methodes duidelijk verschillen om sociale ondernemers te stimuleren. Een van de meest opvallende versies is die van Lucas Simons van New Foresight, een strategisch consultant voor sociale ondernemers. Hij vergelijkt de taken van zijn bedrijf met Monopoly. ‘We weten wat de spelregels van Monopoly zijn’, stelt hij. ‘Of je het spel nu één, tien of honderd keer speelt: iemand wint en de rest gaat failliet. Dat zijn nu eenmaal de regels. Als je als organisatie investeert in overzeese landbouwprojecten en dit telkens weer resulteert in kinderarbeid of ontbossing, dan kloppen de spelregels dus niet. Het is daarom zaak om de spelregels te veranderen.’

Het ‘waarom’
Nicole Verhoeven, één van de deelnemers van de Round Table, is programmamanager van de Leergang Sociaal Ondernemen bij Nyenrode. ‘Ondernemers houden van het waarom, maar ook van het doen’, legt Nicole uit. ‘Ze beginnen vaak vanuit de praktijk - from scratch - met een vernieuwend idee voor een sociale onderneming. Het principe ‘building the bridge while walking on it’ past heel erg bij deze innovatieve groep ondernemers. Maar na een tijdje werkt het goed om een stapje terug te doen. Even kijken hoe je eigen organisatie er precies voor staat, werken aan je bedrijf in plaats van erin. Sommige ondernemers vinden dat eng, maar mijn ervaring is dat het je een goed beeld geeft van hoe je een systematische verandering duurzaam neerzet.’

Dialoog
Dat de Round Table stof tot nadenken oplevert, is duidelijk. De ervaringen en doelstellingen lopen uiteen, maar staan aan het begin van een nieuwe dialoog. Samenwerkingen of zelfs samenvoegingen zijn namelijk verre van ondenkbaar. Sterker nog – ze zijn ter plekke te realiseren. Frederik van Droffelaar van Impact Hub prijst het Round Table-concept. ‘De Round Table is een goede combinatie tussen theorie en praktijk’ zegt hij. Daarnaast was het volgens Frederik een uitstekende mogelijkheid om andere impactprogramma’s te ontmoeten en van hen te leren.

Uitkomst
De eerste samenwerking tussen de deelnemende partijen is inmiddels een feit. De Leergang Sociaal Ondernemen van Nyenrode en Impact Hub van Amsterdam hebben de eerste editie van 'De Uitdaging' succesvol afgerond. Hierin zijn negen sociale organisaties zes maanden lang begeleid in het opstarten van hun onderneming.

Impact Booster
Aanleiding voor deze Round Table is het leerprogramma van de Impact Booster. In dat programma werken ICCO en Woord & Daad samen met diverse andere partners waaronder Nyenrode, aan het stimuleren van sociaal ondernemerschap in een programma dat 6 maanden omvat. Maar is 6 maanden optimaal? Welke onderwerpen kunnen het beste in het begin en welke aan het eind worden besproken? En hoe meten we de effectiviteit van het programma? Deze vragen stonden centraal tijdens de Round Table.

Contactpersoon
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws