Breukelen,
11
april
2017
|
10:21
Europe/Amsterdam

Feestelijke en leerzame lancering van Modulaire MBA in Food & Innovation

Uitdagingen en kansen
Rector magnificus prof. dr. Miša Džoljić vertelt in zijn welkomstwoord dat de MBA door Nyenrode is geïnitieerd vanwege de razendsnelle veranderingen in de foodsector. Bovendien bestaat de internationale roep om kenniscentra, die antwoorden op grote voedseluitdagingen opsporen. De wereldbevolking groeit komende decennia exponentieel. Algehele welvaartsstijging zal leiden tot voedselschaarste, waardoor nieuwe migratieproblematiek kan ontstaan. Innovatieve kennisontwikkeling is daarom belangrijk, en ons land heeft een koploperspositie. Want de Nederlandse foodsector floreert en ontwikkelingen volgen elkaar in duizelingwekkend tempo op. De rector magnificus besluit: ‘Voor elke businesspartner in de foodchain liggen er ongekende kansen; van producent tot retailer, en van financier tot transportbedrijf. Met up-to-date kennis voorkom je dat je deze sneltrein mist.’

Gouden Eeuw
Ook prof. dr. Aalt Dijkhuizen merkt op dat de Nederlandse agrifood sector een Gouden Eeuw beleeft. Dijkhuizen: ‘De feiten spreken voor zich. De sector is na de VS tweede exporteur en is goed voor 10% van het BNP en 10% van de werkgelegenheid. Een ware wereldkampioen, die innovatiethema’s hoog in het vaandel heeft staan. Zo is de CO2-uitstoot de laatste 50 jaar met de helft verminderd. Mits wij in pas blijven lopen met alle ontwikkelingen, zijn verdere mogelijkheden grenzeloos. Daarbij moet onze blik ook daadwerkelijk internationaal gericht zijn. Nederland is geen eiland, maar maakt deel uit van een wereldwijd speelveld. En laten wij ook vooral blijven rekenen bij innovatie’. Dijkhuizen laat zien dat biologische productiekeuzes een relatief grote milieubelastende foodprint achterlaten. De spreker pleit ervoor de vraag te stellen: wat is precies duurzaam?

Koning Klant
De grootste verwachtingen heeft Dijkhuizen rond twee thema’s: technologische ontwikkelingen en consumenteninzicht. ‘Denk aan precisielandbouw met drones, robots en sensoren. En aan genomics, big data en slimme opslag. Technologie is de weg van de toekomst waar ongekend veel winst is te behalen. Maar de ware sleutel tot succes is de consument. De klant is weer koning en laat zich leiden door de 4 G’s: gemak, gezondheid, genot en goedkoop. Wat zijn de exacte gedragspatronen van de consument en waar liggen de kansen? Dat is de kernvraag van Food & Innovation.’

Samenvatting

Op donderdagmiddag 6 april woont een dwarsdoorsnede van de foodsector de lancering bij van de track Food & Innovation, die in september van start gaat. Het programma is geëvolueerd vanuit het huidige Food & Finance. Het evenement bestaat uit een keynote speech van prof. dr. Aalt Dijkhuizen, President Dutch Topsector Agri & Food. Daarnaast geven diverse docenten een sneak preview van de inhoudelijke colleges.

Blurring
Diverse mini-colleges naar keuze volgen na deze lezing. Rond het onderwerp new food concepts concludeert ook docent Jan-Willem Grievink dat de sector steeds meer vraaggestuurd is. ‘De consument die thuis kookt, merkvast is en weekboodschappen doet in een fysieke winkel, is definitief verleden tijd. Mainstream food is zijn meerderheidsaandeel aan het verliezen.’ Grievink geeft in schema’s aan dat verschillende consumentengedragingen naast en door elkaar bestaan. Ondernemers zoeken dan ook oplossingen in het zogenaamde blurring, bijvoorbeeld het discount dining (lekker eten voor lage prijzen) en de introductie van horeca in de detailhandel. Voorwaarde voor succes is dat ondernemers wel begrijpen waar de onderliggende verandering uit voorkomt, zowel in de samenleving als bij de individuele consument.

Muziekmetafoor
Docenten prof. dr. Rob Blomme en dr. Frank Lekanne Deprez gaan op hun beurt in op de vraag hoe je mensen in de organisatie beweegt om deel te nemen aan de veranderingen. In het college vertonen zij beeldmateriaal van het jazzorkest van icoon Miles Davis. Tijdens improvisaties nemen muzikanten beurtelings de lead. Deze muziekmetafoor illustreert het concept van new smart workers, van gedeeld leiderschap. De docenten die onderzoek verrichten op dit vlak, geven een inkijkje in de toepassingen van de bevindingen.

Hoe geef je invulling aan persoonlijk meesterschap, hoe begeleid je samenwerking? Jaap Schaveling behandelt deze vraag in zijn college. En ten slotte vertelt Richard Janssen over de opmars van Nederlandse chocoladebedrijven zoals Tony Chocolonely. Welke succesvolle strategieën hanteerden zij?

Menselijke factor
Als alle deelnemers teruggekeerd zijn in de oude eetzaal van het Koetshuis, benadrukt programmadirecteur dr. ir. Henk Kievit in het slotwoord dat Nyenrode een innovatief kennisinstituut is dat studenten deelgenoot maakt van de meest actuele inzichten. Bij uitstek is dit het geval bij de MMBA Food & Innovation. Maar niet zonder de intensieve interactie met docenten en medestudenten. Juist de menselijke factor maakt dat iedereen op Nyenrode zijn eigen groei in kennis én persoonlijke ontwikkeling kan doormaken.

Veelbelovend
Tijdens de afsluitende borrel praten de deelnemers na over alle bewegingen in de foodsector. Huiscateraar Vermaat presenteert culinaire verrassingen als gepofte ui, biet en gefrituurd brandnetelblad. De belofte van de foodsector in een notendop: gedurfd, duurzaam, vooruitkijkend en fijntjes afgestemd op de afnemer

Wil jij meer informatie over het Modulair Executive MBA in Food & Innovation?




Of kijk op nyenrode.nl/foodinnovation

 

Contactpersoon
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws