Breukelen,
02
juli
2015

Boek met praktijkcases verschenen over Lean in IT-dienstverlening

Guidelines voor geslaagde implementatie van Lean in IT-partnerships

Hoe kunnen bedrijven en samenwerkende IT-partners winst halen uit de Lean-filosofie? In het op 23 juni verschenen boek ‘Lean IT Partnering’ wordt met wetenschappelijk onderzoek en aan de hand van praktijkcases antwoord gegeven op deze vraag.

Lean-filosofie
De Lean-filosofie zorgt voor een effectieve en efficiënte methode om meer met minder te doen, terwijl tegelijkertijd een hogere productiviteit, kwaliteit, klanttevredenheid en een betere concurrentiepositie wordt behaald. Lean is reeds lang bekend in de maakindustrie maar heeft pas de laatste paar jaar de aandacht van de IT-services industrie.

Lean in dienstverlening
"In de dienstverlening is het uitdagend om de Lean-filosofie te implementeren, met name omdat de producten en processen minder tastbaar en zichtbaar zijn dan in de maakindustrie." aldus Vincent Blijleven, mede-auteur van het boek en promovendus aan het Lean Institute van de Nyenrode Business Universiteit. "Het succesvol toepassen van Lean-instrumenten en -technieken die ontworpen zijn voor de maakindustrie, zijn dus niet altijd één op één toepasbaar in de dienstverlening. In het boek hebben we gekeken hoe de Lean-filosofie het best geïmplementeerd kan worden binnen IT-omgevingen, alsmede wat voor bijdrage IT zelf kan leveren aan dit proces."

Verspilling bij uitbesteding
IT wordt al decennialang uitbesteed aan derde partijen, maar wetenschappers geven aan dat bedrijven vaak niet tevreden zijn over de dienstverlening van de IT-partner. Blijleven zegt hierover: "Doordat er een gat is in het proces van de klantvraag naar de uiteindelijke dienstverlening, zien we heel veel verspilling. Daar ligt dus nog een hoop uitdagingen voor implementatie van de Lean-filosofie. De kunst is dan om het proces van de samenwerking te visualiseren, vervolgens te kijken welke activiteiten waarde toevoegen waar de klant ook daadwerkelijk om vraagt en activiteiten te elimineren die geen waarde toevoegen."

Onderzoek
Een team onderzoekers van Nyenrode Business Universiteit en professionals uit de praktijk van de onderzoekspartners en -sponsors Achmea, Atos, Accenture en Sogeti verrichtten het onderzoek. Aan de hand van een serie case-study-interviews verzamelden zij een reeks praktijkvoorbeelden met waardevolle informatie en inzichten. Daarnaast verzamelden zij informatie rondom en analyseerden ze zes cases over Lean IT-partnering. Met de rijke hoeveelheid aan data en informatie die dit opleverde werd de basis voor het boek gelegd en worden een aantal guidelines geboden om Lean te implementeren binnen een IT-partnership:

  • formuleer een IT-partnerstrategie die in lijn is met de partnerstrategie van de organisatie

  • toon Lean-leiderschap en stimuleer wederzijds vertrouwen in de partnerschap

  • bouw een breed gedragen Lean IT-proces dat iedereen kent en begrijpt

  • pas de juiste Lean-managementtools toe voor IT-partnerschappen

  • denk vooruit, blijf streven naar perfectie en acht de samenwerking niet als vanzelfsprekend

Het boek ‘Lean IT Partnering – How partners create value by developing a Lean culture for IT supply and management’ is op 23 juni verschenen en is o.a. verkrijgbaar bij de uitgever Van Haren Publishing.

Over Nyenrode Lean Institute
Nyenrode Lean Institute is een initiatief van Nyenrode in partnerschap met ABN AMRO, Achmea en McKinsey & Company. Doel is om innovatie en excellence bij organisaties te bevorderen door de ontwikkeling, training en toepassing van de Lean Management-filosofie. Bekijk wat het Nyenrode Lean Institute voor u te bieden heeft op www.nyenrode.nl/lean

Contactpersoon
Deel deze release
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws